Eliminarea ambiguitatii ca avantaj competitiv al afacerilor sociale

semne de intrebareUn avantaj competitiv al afacerilor sociale este acela ca ele pot reduce asimetria informationala – care insoteste de regula orice afacere – prin eliminarea ambiguitatii.
Intr-o economie de piata functionala (cu adevarat concurentiala) principala preocupare a consumatorului este sa nu fie inselat la pret, deoarece nu se mai pune problema procurarii bunurilor si a serviciilor in cantitatea si de calitatea dorita datorita ofertei abundente de pe piata.
Aceasta preocupare a consumatorilor este indreptatita deoarece furnizorii pentru a-si maximiza profitul (ratiunea lor de a fi) incearca sa ascunda consumatorilor informatii despre structura costurilor bunurilor/serviciilor comercializate. Unii comercianti nici macar nu afiseaza un pret/tarif pentru a incerca sa obtina un profit maxim prin negociere directa cu consumatorul. Acest lucru insa poate cauza decizia potentialului cumparator de a-l evita pe comerciant si a cauta un loc unde macar produsele dorite au preturile afisate si de unde toti cumpara produsul la acelasi pret. Acest comportament al cumparatorului nu este rational (de cele mai multe ori el ar putea obtine un pret mai bun prin negociere) ci se bazeaza pe efectul de ambiguitate, tendinta de a evita optiunile pentru care informatiile lipsa fac ca  o probabilitate (de a plati un pret prea mare, in cazul cumparatorului) sa para necunoscuta.
In cazul  afacerilor sociale asimetria informationala (diferenta intre ce stiu furnizorul si consumatorul despre bunul/serviciul tranzactionat) nu se mai justifica deoarece antreprenorul social nu urmareste profitul financiar (sau in orice caz nu unul atat de mare incat sa nu poata fi declarat cumparatorului).
Asadar, unul dintre atuurile de care pot profita intreprinderile sociale este reducerea efectului de ambiguitate (o prejudecata frecvent intalnita la cumparatori) prin oferirea tuturor informatiilor despre produsele comercializate, inclusiv/in special a structurii pretului acestora. Chiar daca pretul respectiv nu este cel mai mic de pe piata se va elimina total asimetria informationala cu privire la produsul/serviciul comercializat, ceea ce constituie un element de marketing ce trebuie exploatat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *